Maandag
“Mijn wekker gaat om 06.00 uur. Vroeg opstaan geeft mij de tijd om mezelf eerst rustig klaar te maken voordat de kinderen wakker worden en het ochtendritueel start. Dit is in ieder geval de bedoeling, maar zoals waarschijnlijk meerdere ouders zullen herkennen worden beide kinderen wakker en gaat ineens alles tegelijk.
Vandaag is de eerste schooldag na de vakantie, dus dat is altijd weer even wennen voor de kinderen. Structuur is voor hen namelijk erg belangrijk. In de vakantie proberen we ook zo veel mogelijk vast te houden aan onze routines; ontbijten, avondeten en rond dezelfde tijd naar bed. Aangezien Tahan en Amira het best spannend vinden om voor grote verrassingen te staan, spreken we ’s ochtends de dag altijd even door.
Zodra de kinderen wakker zijn, kleden ze zichzelf aan en is het tijd voor ontbijten, haren doen en tanden poetsen. Bij alles is het belangrijk dat er een kleine controle plaatsvindt. Om 07.15 uur vertrek ik naar mijn werk. Mijn man Tim zorgt ervoor dat de tassen van de kinderen gevuld zijn en brengt de kinderen naar school. Om 14.00 uur pikt hij ze weer op. In de middag spelen Tahan en Amira heerlijk. Onze dame vindt alleen spelen nog lastig, wat om wat extra begeleiding van ons vraagt.
Wanneer ik na mijn werkdag weer thuiskom, kan ik direct aanschuiven: Tim heeft voor het eten gezorgd. Na het eten komen de ouders van Tim op bezoek. Tahan komt na een kleine aansporing even gedag zeggen en gaat daarna terug naar boven om verder te spelen. Amira is ontzettend enthousiast dat er bezoek is. Ze geniet van alle aandacht en vertelt honderduit. Ze kan hierin grenzeloos zijn en heeft hierin dan ook de nodige begeleiding/ begrenzing nodig. Na een tijdje komt Tahan terug en laat hij ons zijn zelf geleerde goocheltrucjes zien. ‘Opa’ luistert aandachtig en doet leuk mee. Om 19.00 uur gaat Amira, na een verhaaltje, slapen. Tahan voelt zich dan een grote jongen, want hij mag nog even opblijven. Om 20.00 uur gaat ook hij naar bed. Nadat Tims ouders zijn vertrokken, sluiten we de dag af met een serie op de bank.”
Dinsdag
“Dinsdag is mijn vrije dag. Ik neem pleegzorgverlof en ouderschapsverlof op om dit voorlopig zo te houden. Na het ochtendritueel breng ik Amira naar school en laat ik de hond uit. Daarna ga ik met Tahan naar speltherapie. Hij zegt dat iedereen naar school moet, terwijl hij lekker mag spelen. Mooi dat hij speltherapie op die manier bekijkt. Na zijn therapie breng ik ook hem naar school.
Als ik thuis kom, werk ik nog even wat mail van mijn werk weg. Ook zorg ik dat ik iedereen op de hoogte heb gebracht rondom de kinderen. Denk hierbij aan weekverslagen, aan zorgen en aan het maken van afspraken rond bezoekregelingen. Dat hoort erbij.
Vervolgens heb ik even tijd voor mezelf. Dan ga ik een stukje wandelen, laat ik mijn nagels doen of ga ik even naar het centrum om de laatste boodschappen doen. Zodra ik de kinderen ophaal van school, komt Amira rennend op me af samen met een vriendinnetje: ‘Mogen we alsjeblieft samen spelen?’. Ze gaat met haar vriendinnetje mee. Tahan komt mee naar huis en knutselt even. Een half uur later komt er een vriendje spelen. Samen spelen vindt hij soms nog best lastig, maar met wat hulp wordt het uiteindelijk een erg geslaagde middag. Zijn vriendje blijft mee eten. Daarna brengen we hem naar huis.
Om 20.00 liggen de kinderen op bed en zetten we onze serie weer aan. We genieten zo ontzettend van de kinderen, maar vinden tijd voor ons samen ook erg belangrijk!”
Woensdag
“Op woensdag werken Tim en ik allebei. Na het ochtendritueel vertrek ik naar mijn werk. De kinderen worden ’s middags van school gehaald door mijn ouders. Tahan en Amira genieten dan altijd zichtbaar van de extra aandacht die ze van ‘opa en oma’ krijgen. Na het eten mogen de kinderen nog even een filmpje kijken, waarna het weer tijd is om naar bed te gaan. (Voor)lezen vinden we belangrijk, dus dat doen we ook voor de kinderen gaan slapen.
Donderdag
“Als ik beneden kom, heeft Tahan niet alleen zijn ontbijt gemaakt, maar ook zijn brood voor school. Dat is een leuke verrassing! Hij is erg trots op zichzelf en wij uiteraard ook. Meestal zorg ik dat het eten ’s avonds al klaar staat, maar gisteravond was dat niet gelukt. Daarom waardeer ik deze verrassing dubbel.
Amira’s moeder komt vanmiddag op bezoek. Ik zorg dat de werkjes die ze gemaakt heeft voor haar moeder klaar liggen. Net als wat eten en drinken voor als ze uit school komt. Na het ontbijt vertrek ik naar mijn werk. Ik heb Tahan beloofd iets eerder te stoppen vandaag, zodat ik hem kan ophalen bij de BSO.
Die middag ontvangt Tim Amira’s moeder en de begeleiding bij ons thuis. Wanneer zij Amira van school gaan halen, doet Tim boodschappen en haalt hij Amira’s gloednieuwe identiteitskaart op. Ze is zó trots dat haar handtekening daarop staat, en wij met haar. Samen halen we Tahan op bij de BSO en zorgen we voor het eten. Na het eten gaat Tahan nog even buitenspelen met een vriendje uit de buurt en speel ik een spelletje Wie is het? met Amira. Daarna breng ik de kinderen naar bed en gaat Tim voetbal kijken bij de buurman. Ik heb even heerlijk het rijk voor mij alleen.”
Vrijdag
“Op vrijdag werk ik thuis, omdat Amira dan niet naar school hoeft. We maken dan samen een dagplanning, zodat ze weet wanneer ze alleen speelt en wanneer we samen spelen. Deze dagen zijn soms best pittig. Het is een soort ‘haat-liefdeverhouding’. Ik probeer dan uit de negatieve spiraal te blijven. Het kan op die momenten fijn zijn om mijn man even te spreken: die relativeert, waardoor ik weer verder kan. We zorgen er altijd voor dat we de dag positief afsluiten.
Voordat we Tahan uit school halen, ruimen we het huis op en doen we boodschappen. Eenmaal thuis gaat Tahan op vrijdag altijd direct door naar gitaarles. Daarna maken we samen cadeautjes en kopen we bloemen voor ‘opa en oma’, want mijn ouders komen die avond bij ons op bezoek. Als Tim om 17.30 uur thuis is, gaan we eten. Iedereen krijgt de tijd om te vertellen hoe de dag is geweest en wat ze hebben gedaan. Na het eten pakken we allemaal ons rustmomentje.
Zodra mijn ouders om 19.00 uur komen, geven de kinderen vol trots hun zelfgemaakte cadeautjes. Je ziet mijn ouders genieten. Omdat het weekend is, mogen de kinderen iets later naar bed. Het is altijd een stuk uitdagender om ze naar bed te krijgen wanneer het beneden zo gezellig is. Nadat Amira op bed ligt, geniet Tahan nog even van de aandacht van ‘opa en oma’. Hij vraagt of ‘oma’ hem naar bed wil brengen. Natuurlijk wil ze dat!
Zodra de kinderen slapen, kletsen en kaarten wij de rest van de avond. Helaas verlies ik dik, maar ik geniet wel van deze dierbare momenten!”
De namen die in deze blog worden gebruikt, zijn niet echt. Ook de foto's zijn niet van hen. Het pleeggezin bestaat echter wel en heeft deze week meegemaakt.
Interesse in pleegzorg en benieuwd welke vorm van pleegzorg bij jou past?
Entrea lindenhout organiseert elke maand wel een informatiebijeenkomst bij jou in de buurt, dus meld je aan. Online aansluiten kan ook. Of bekijk onze website en vraag een informatiepakket aan.